lørdag den 5. januar 2013

Jul og nytår i Indien

Nu har jeg prøvet at fejre jul i Indien. Det har været en meget blandet oplevelse, og ikke noget jeg kommer til at gøre igen lige foreløbigt. Det har været rigtig hårdt at undvære min familie, og de danske juletraditioner. Ikke mindst det danske begreb "julehygge" har jeg savnet. Jeg har for alvor erfaret at det er noget som danskerne må være verdensmestre i.

Julen startede d. 24. kl. 00:00 med en midnats gudstjeneste, hvorefter julen blev budt velkommen med krudt og fyrværkeri. Dagen efter, d. 25.  startede vi med at gå i kirke, det tog ca. 3 timer (på Hindi vel at mærke). Før kirken skulle jeg have min nye røde saree på, og heldigvis fik jeg noget indisk hjælp til det. Det er et større projekt og tog mellem 15 og 20 min, før den sad helt perfekt. Efter gudstjenesten tog vi hjem, og resten af dagen stod på afslapning. Jule middagen stod på ris med kylling, og blev indtaget på indisk vis med fingrene.

Nytåret fejrede jeg hjemme i Kherwara. vi brugte det  meste af dagen på at pynte mit værelse op til fest.Vi spiste aftensmad på den lokale restaurant, og herefter gik alle i seng undtagen Adit og jeg. Vi fejrede nytåret med fyrværkeri, dronnings nytårstale (godt nok fra sidste år), indisk rødvin, snacks og backstreetboys. Det var en mægtig fest selvom vi kun var to. Aftenen blev bestemt ikke ringere af, da min lillebror ringede og fortalte jeg er blevet faster til en lille dreng :-)

Nu er pigerne kommet tilbage til hjemme efter ferie, og jeg er så glad for at se dem igen. Men her afløser den ene ferie den anden. Det betyder at nu har de igen ferie pga. den kolde vinter indtil d. 15. januar. Så i løbet af de næste par dage drager familien og jeg til storbyen Jodpur og der efter til ørken byen Jaisalmer. Jeg glæder mig til at opleve endnu mere af Indien.  











Ingen kommentarer:

Send en kommentar